Open AI:n kehittämä Chat GPT räjäytti pankin tekoälyn käytön suhteen ja osan meistä taisi säikäyttääkin. Pahimmat uhkakuvat häilyivät Terminaattori-elokuvien sfääreissä. Tällä hetkellä tekoäly on asia, joka on jo joissain käyttämissämme ohjelmissa tai tulee niihin lähitulevaisuudessa. Ja usein käytämme niihin perustuvia ohjelmia jo tietämättämme. Chatbotit, Alexa ja Siri sekä Wordin oikoluku ovat hyviä esimerkkejä.
Googlen suosituimpiin palveluihin tekoälymoottorit tulevat jo tämän vuoden aikana. Maailmalla käydään kilpailua isojen toimijoiden Metan, Googlen ja Microsoftin kesken, kuka onnistuu tekoälyn tuomisessa palveluihinsa parhaiten. Tekoälysovellukset näkyvät enemmän ja enemmän niin sosiaalisen median appeissa kuin hyötyohjelmistoissa. Ja moni meistä on tietämättään myös koekaniinina. Teknologia menee eteenpäin niin nopeasti, että sen perässä on vaikeaa pysyä.
Mitä opettajan pitäisi tällä hetkellä ajatella asiasta, kun odotetaan yhteisiä linjauksia ja toimintaohjeita? On hyvä pitää vähintään itsensä ajan tasalla tekoälypohjaisista ohjelmista, ja mitä ne tarkoittavat opettamiensa aiheiden suhteen. Osa pelkää opiskelijoiden huijaamisen lisääntyvän, kun taas osa on innoissaan uuden teknologian tulosta ja haluaisi hyödyntää sitä jo nyt opetuksessa. Tutustu aiheeseen ja pysähdy miettimään, miten itse voisit hyödyntää tekoälyä tai miten opiskelijat sitä hyödyntävät opintojaksollasi.
Tekoäly on osa työelämää, kuten myös siihen perustuvien sovellusten käyttäminen. Voidaan ajatella, että valmentavassa opettamisessa esitetään oikeita kysymyksiä oppijalle. Tekoälyn kanssa puhutaan ”promptaamisesta” eli saadaksesi oikean vastauksen, sinun pitää esittää oikeita kysymyksiä tai antaa oikeanlaisia ohjeita ja niihin liittyviä tarkennuksia.
Paitsi, että se Chat GPT ei anna sinulle oikeaa vastausta. Chat GPT on kielimalli, joka perustaa tietonsa pääasiallisesti tällä hetkellä ennen vuotta 2021 syötettyyn tietoon tai netistä imuroituun tietoon ja laskee todennäköisyyksiä, miten kysymykseen pitäisi vastata. Tekoälylle ei ole olemassa oikeaa tai väärää tietoa, on vain tietoa. Parhaimmillaan se antaa tarkan vastauksen ja pahimmallaan valehtelee uskottavasti. Se asettaa medialukutaidon aivan uuteen valoon. Opettajan hyödyntäessä tekoälyä opettamansa aiheen suhteen, vahva substanssiosaaminen auttaa analysoimaan tekoälyn tuottaman tiedon. Opiskelijan saadessa järkevän kuuloisen vastauksen omasta mielestään ja palauttaessaan sen, se sisältääkin salakavalia asiavirheitä.
Tekoäly tulee mullistamaan myös tiedon analysointia. Suurien tietomäärien nopea analysointi, suodattaminen ja arviointi muuttuu käden käänteessä tapahtuvaksi. Tällä hetkelläkin saattaa olla houkutteleva ajatus käyttää sitä, vaikka esseiden tarkastamiseen. Tässä piilee kuitenkin sudenkuoppa: tekoälypalveluiden yksityisyydensuoja on heikko, ja se tallentaa kaiken sinne syöttämäsi aineiston ja yhdistää sen käyttäjäänsä. Koska se tallentaa kaiken tiedon ja käyttää sitä hyödykseen, voisi esseetarkastuksessa pahimmillaan käydä niin, että esseen arviointia tehdessä, tekoäly käyttää aineistona jo sinne syötettyjä esseitä. Älä siis syötä arkaluonteista tai tekijänoikeuksilla suojattua tietoa Chat GPT:hen.
Tekoäly on luonnollinen jatkumo tietokoneiden, internetin ja sosiaalisen median kehitykselle. Se tulee vaikuttamaan kaikkiin yhteiskunnassa toimiviin työn tai vapaa-ajan kautta. Toivottavasti tekoäly jo lähitulevaisuudessa vähentää digimaailmasta aiheutuvaa kuormitusta vapauttaen aikaa ihmisille siihen, missä he ovat parhaita, luovassa tekemisessä.
Juha Hämäläinen
Kirjoittaja on verkko-opetuksen koordinaattori Opetuspalveluissa.