Viestinnän osaajat – ydinjoukkoamme
Viestinnän ja Tutkimusosaamisen osaajapooleissa ollaan asian ytimessä. Keskitymme akateemiseen asiantuntijaviestintään eli geneeristen taitojen opettamiseen sekä suomeksi että englanniksi. Geneerisiä taitoja ovat muun muassa lähdekritiikki, argumentointi, kielen hallinta ja kirjoittaminen. Jos näissä on puutteita, substanssin omaksuminen saattaa tuottaa vaikeuksia. (ks. Ursin ym., 2021.)
Alumnien uraseurantakyselyssä viestintä- ja vuorovaikutustaidot pitävät selvää kärkipaikkaa: ammattikorkeakoulusta valmistuneiden opiskelijoiden mielestä erityisesti niitä tarvitaan työelämässä (Lauronen, 2019). Vastausten mukaan on hyödyllistä osata kommunikoida selkeästi ja tehokkaasti sekä ilmaista itseään suullisesti ja kirjallisesti. Tarvitaan myös kykyä ymmärtää erilaisia viestintätilanteita ja toimia erilaisten ihmisten kanssa. Juuri näiden osaamissuositusten varaan rakennetaan ammatillista pätevyyttä, ja siksi opiskelijoiden kannattaa panostaa viestintätaitojensa kehittämiseen.
Ideoita ja inspiraatiota
Viestinnän opetus kattaa koko SAMKin. Koska meitä opettajia on paljon eri osaamisalueilta, haasteena on löytää sopivat ajankohdat tapaamisille. Niitä järjestetään kaksi lukukaudessa, jotta mahdollisimman moni voisi osallistua. Pooleissa jaetaan hyviä käytäntöjä ja tutustutaan erilaisiin toteutustapoihin. Toiminta perustuu vertaisoppimiselle, koulutuksia pidetään ajankohtaisista aiheista, kuten tekoälystä ja saavutettavuudesta. Moniammatillinen yhteistyö kirjaston ja IT-asiantuntijoiden kanssa on myös tärkeää.
Uudet opettajat perehdytetään yhteisiin linjauksiin. Porukkaan mukaan otettu ei ahdistu turhista, vaan kokee itsensä tervetulleeksi ja tasa-arvoiseksi työyhteisön jäseneksi. Näin tuntevat vanhat tekijätkin, joilla on tilaisuus välittää osaamistaan eteenpäin. Kaikki pysyvät ajan tasalla muutoksista ja oppiaineen näkymistä. Uskoisin, että poolien avulla voidaan parhaimmillaan edistää työhyvinvointia ja osallisuuden kokemusta. Palautteen perusteella osallistujat kokevat toimintamme arvokkaaksi: Kokemusten jakamisella on sinänsä arvoa. Yhdessä sovitut kriteerit ja sisällöt parantavat laatua. Yhteistyö on helpompaa, kun oppii tuntemaan muitakin kuin vain lähimpiä työkavereita.
Think future/Katse tulevaan!
Viestintäaineiden opettajat eivät ole pelkästään mestareita puhumaan, vaan he haluavat vaikuttaa työhönsä. OPS-suunnittelussa on muodostettu raamit viestinnän opetukselle. Opintojaksojen kriteerit ja sisältökuvaukset toimivat edelleen vankkana perustana. Toiveissa on, että ääntämme kuultaisiin tulevissakin OPS-uudistuksissa.
Esimerkkinä poolitoiminnan kantavuudesta voidaan mainita työn opinnollistaminen. Toteemi-hankkeesta (2017–2019) alkusysäyksensä saanut Ammatillinen viestintä opinnollistaen on ollut vuosia opintojaksotarjonnassa. Onkin hienoa, että opinnollistamiseen ja työelämäyhteyksiin paneudutaan entistä laajemmin SAMKissa.
Korkeakoulutuksen yhtenä tavoitteena on osaamisemme eli geneeristen taitojen opetuksen kehittäminen. Mahdollisuudet tähän avautuvat viestintäpooleissamme: Ne saattavat yhteen opettajia, mentoreita ja muita asiantuntijoita – työelämän edustajia unohtamatta. Yhteisöllisyys ja avoin vuorovaikutus takaavat parhaat tulokset.
Pia Lahdenmaa
Kirjoittaja toimii lehtorina Liiketoiminta ja johtaminen -osaamisalueella ja viestintäpoolien vetäjänä.
Lukemista:
Lauronen, T. (2019). Ammattikorkeakouluista vuonna 2019 valmistuneiden uraseurantakyselyn tulokset. Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö. https://amk-uraseuranta.turkuamk.fi/uraseuranta/tulokset
Ursin, J., Hyytinen, H. & Silvennoinen, K. (toim.). (2021). Korkeakouluopiskelijoiden geneeristen taitojen arviointi: Kappas!-hankkeen tuloksia. Opetus- ja kulttuuriministeriö. http://www.urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-892-2