Opetuksen toteutustavat haastavat opettajan ja tilat

Opetuksen toteutustavat ovat muokkautuneet pandemiavuosien aikana, opintojen toteutustavat ja niiden kuvaukset ovat usein ristiriitaisia ja eri organisaatioissa ne voivat tarkoittaa eri asioita. Myöskään opiskelijat eivät aina tiedä, mitä ne tarkoittavat ja miten opetukseen voi osallistua tai valmistautua.

Viime keväänä SAMKissa määriteltiin mitä eri toteutustavat meillä tarkoittavat.

Kuva 1: Opintojen toteutustavat SAMKissa (Avaa kuva uuteen ikkunaan suurempana)

Lähiopetuksella tarkoitetaan kiinteästi luokkahuoneopetusta, johon voi sisältyä sähköisen oppimisympäristön (esim. Moodle) käyttöä esimerkiksi materiaalien jakoon tai tehtävien palauttamiseen. Myös erilaiset laboraatiot tai vierailukäynnit voivat kuulua lähiopetukseen.

Etäopetuksessa on huomioitava, että siihen ei kuulu luokka- tai lähitapaamisia, vaan opetus tapahtuu aikaan sidotusti, mutta siihen voi osallistua paikasta riippumatta verkon kautta. Oppimisympäristö on mukana opetuksessa kiinteänä osana verkkotapaamisten nauhoitteiden sekä tehtävien ja materiaalien jakoalustana.

Verkko-opetuksella tarkoitetaan opetusta, joka tapahtuu kokonaan verkon välityksellä joko itsenäisesti tai opettajajohtoisesti edeten. Opetuksen perustana toimii verkko-oppimisympäristö ja opinnot voivat sisältää etätapaamisia.

Monimuoto-opetus voi sisältää lähi-, etä- ja verkko-opetusta siten kuin opettaja parhaaksi katsoo. Tärkeää on huomata, että mikäli opetukseen kuuluu yksikin lähitapaaminen verkossa tapahtuvan opetuksen lisäksi, on kyseessä monimuoto-opetus.

Hybridiopetus sekoitetaan usein monimuoto-opetukseen ja näitä termejä käytetäänkin vielä usein sekaisin. SAMKissa hybridiopetuksella tarkoitetaan opetusta, johon opiskelija voi osallistua yhtäaikaa lähi- tai etäopetuksessa. Tällöin opettajan on huomioitava molemmat osallistujaryhmät. Verkko-oppimisympäristö on tärkeä yhteydenpidon ja tiedon jakamisen paikka.

Nonstop-opetuksella tarkoitetaan opintojaksoja, joissa opiskelija etenee itsenäisesti verkko-oppimisympäristössä opintojakson aukiolon puitteissa ilman kaikille yhteisiä pakollisia tapaamisia. Opintojakso ei voi myöskään sisältää ajastettua läsnäoloa vaativia tapaamisia (esim. tenttejä).

Myös tilat vaikuttavat opetuksen järjestämiseen: hybriditoteutus tarvitsee käyttöönsä verkko-opetustilan, jossa opettajalla on mahdollisuus nähdä ja kuulla osallistujat niin tilasta kuin verkostakin ja kommunikoida sujuvasti heidän kanssaan. Verkko- ja etä-opetusta voi järjestää kapeimmillaan kuuloke-mikrofoni-setin avulla opettajan omalta tietokoneelta. Tällöinkin kuitenkin opettaja tarvitsee käyttöönsä rauhallisen opetustilan.

Jotta opiskelija kokee opetuksen innostavaksi ja motivoivaksi, on aina suunniteltava opetettava kokonaisuus aihepiiriä tukevaksi ja käytettävä soveltuvia ohjelmia ja materiaaleja opiskelijoiden osallistamiseen ja aktivointiin. Erityisen tärkeää opetustapaamisen suunnittelu on hybriditoteutuksissa, joissa on mukana kaksi erilaista osallistujaryhmää. Hybridiä onkin oivallisesti kuvattu tilanteena, jossa opettajalla on ohjauksessaan kaksi yhtäaikaista ryhmää eri tiloissa. Tällaisen toteuttaminen vaatii hyvää ennakkosuunnittelua, osallistujien teknisen taitotason sekä opettajalla käytössä olevien teknisten mahdollisuuksien tuntemista.

Katja Lempinen

Kirjoittaja on Satakunnan ammattikorkeakoulun digitaalisen opetuksen päällikkö.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *