Onnistuneen perehdytyksen merkitys uuden opettajan pedagogisessa hyvinvoinnissa

Uuden lukukauden aloitus on jännittävää aikaa uusille opiskelijoille. Heidän opintojensa aloitusta valmistellaan korkeakouluissa huolella ja ennakoiden, hyvissä ajoin. Opettajatutorit laativat aloituspäivien esitysmateriaaleja ja kokoavat kaiken tarvittavan valmiiksi yhdessä opinto-ohjaajien ja muiden ohjauksen toimijoiden kanssa. Hyvä perehdytys korkeakouluopintoihin ja -käytänteisiin on tärkeää uudelle opiskelijalle onnistuneen opintojen aloituksen ja hänen opiskelukykynsä kannalta.

Uuden lukukauden aloitus on aivan yhtä jännittävää, jollei vielä jännittävämpääkin, uudelle opettajalle, varsinkin jos hän ei ole aiemmin opettanut ammattikorkeakoulussa. Mahdollinen siirtyminen työelämästä koulutusmaailmaan, toiselta kouluasteelta korkeakouluun tai mahdollisen pitkän poissaolon jälkeen opetustyöhön palaaminen ovat merkittäviä hetkiä. Uusi työ korkeakouluopettajana voi olla innostavaa, mutta myös kuormittavaa, jos opettaja ei saa riittävää tukea alkuvaiheessa. Opettajan työssä yhdistyvät pedagoginen osaaminen, opiskelijoiden tukeminen ja hallinnolliset velvollisuudet. Hyvin suunniteltu ja toteutettu perehdytys voi tehdä tämän kokonaisuuden hallinnasta paljon helpompaa – ja mikä tärkeintä, se tukee opettajan pedagogista hyvinvointia.

Uuden henkilöstön perehdyttäminen Satakunnan ammattikorkeakoulussa (SAMK) on jaettu kolmeen osaan: työhöntulovaiheen perehdyttäminen, omaan työhön perehtyminen sekä perehdytyksen arviointi. Henkilöstön perehdyttämistä koskevassa menettelyohjeessa kuvataan perehdytysprosessin eteneminen, vastuut ja sen eri vaiheet. Uuden henkilön perehdyttämiseen on käytössä perehdytyssuunnitelma sekä yhteinen yleisperehdytyksen materiaali. Vuonna 2024 SAMKissa järjestettiin uusien auditoijien koulutus. Koulutukseen osallistujat suorittivat niin sanottuna sisäisenä harjoitusauditointina uuden henkilöstön perehdyttämisprosessin auditoinnin. Tuolloin yhtenä auditoijana toimineena minulle vahvistui hyvän perehdytyksen korvaamaton merkitys.

Miksi perehdytykseen kannattaa panostaa?

Uuden opettajan onnistuneella perehdyttämisellä on valtava merkitys sekä työn aloittamisen sujuvuudelle että henkiselle jaksamiselle. Kun perehdytys suunnitellaan ja toteutetaan kunnolla, opettaja saa heti alussa tunteen siitä, että hän on tervetullut ja osa työyhteisöä. Tämä tunne on ratkaiseva: se luo pohjan sitoutumiselle ja varmuudelle oman työn tekemisessä.

Ilman hyvää perehdytystä opettajan työ voi nopeasti muuttua stressaavaksi. Ensimmäinen vuosi uudessa työssä on aina opettelua, mutta jos tuki ja ohjeistus puuttuvat, ovat ristiriitaisia tai vajavaisia, kuormitus kasvaa merkittävästi. Selkeät ohjeet ja materiaalit auttavat hahmottamaan työhön kuuluvat tehtävät ja vähentävät epävarmuutta. Hyvä perehdytys ei ole vain valmiiden diaesitysten läpi kahlaamista. Se on huolehtimista ja rinnalla kulkemista sekä uuden opettajan vastuiden ja velvollisuuksien avaamista. Onnistunut perehdytys on työkalujen antamista työn tekemistä varten.

Kuva: Pixabay

Tietoa ja tukea ilman turhaa säätöä

Yksi perehdytyksen keskeisistä tehtävistä on varmistaa, että opettaja saa käyttöönsä kaiken tarpeellisen tiedon ajantasaisesti ja helposti. Liian usein perehdytyksessä on puutteita: tieto on hajanaista, perehdyttäjät eivät ole itse ajan tasalla tai työvälineiden saamisessa on viiveitä. Tämä voi johtaa tilanteeseen, jossa uusi opettaja joutuu selvittämään asioita itsenäisesti – usein kiireessä ja paineen alla.

Opettajien kohdalla on erityisen tärkeää, että he saavat tukea opetussuunnitelmien hallintaan ja vaativien ohjaustehtävien, kuten opinnäytetöiden, ohjaukseen. Ilman riittävää perehdytystä nämä tehtävät voivat tuntua ylivoimaisilta, ja uusi opettaja saattaa jopa toimia virheellisesti. Onnistunut perehdytys varmistaa, että opettaja tietää, mistä saa apua ja keneltä voi kysyä neuvoa. Hän myös tuntee työtänsä ohjaavat menettely- ja toimintatavat.

Palaute vie perehdytystä eteenpäin

Perehdytyksen ei pitäisi olla kertaluontoinen tapahtuma, vaan jatkuva prosessi, jota arvioidaan ja kehitetään. Palautteen kerääminen on tässä keskeistä. On tärkeää kysyä sekä perehdytettäviltä että perehdyttäjiltä, miten prosessi sujui ja mitä voitaisiin tehdä paremmin. Tämä auttaa luomaan entistä toimivampia käytäntöjä ja varmistaa, että perehdytys vastaa aidosti työn tarpeisiin.

SAMKissa perehdytyksestä saatu palaute käsitellään vuosittain yhteistoimintaneuvottelukunnassa, jolloin myös työsuojelunäkökulma tulee huomioitua. Palautteita luetaan ja käsitellään toki vuoden mittaan säännöllisesti ja tartutaan mahdollisiin esiin nousseisiin epäkohtiin. Perehdytysprosessia kehitetään jatkuvasti saadun palautteen perusteella.

Hyvä alku kantaa pitkälle

Kun uuden opettajan perehdytys onnistuu, hän pääsee keskittymään siihen, mikä työssä on tärkeintä: opettamiseen ja opiskelijoiden tukemiseen. Tämä näkyy suoraan myös työn laadussa ja opettajan omassa pedagogisessa hyvinvoinnissa. Hyvinvoiva opettaja jaksaa innostaa ja inspiroida myös opiskelijoitaan.

Perehdytys ei ole vain hallinnollinen velvoite, vaan arvokas investointi – niin opettajan kuin koko korkeakouluyhteisön hyväksi. Siksi sen kehittämiseen ja ylläpitoon kannattaa panostaa. Hyvä perehdytys voi olla se ratkaiseva tekijä, joka tekee uudesta työstä inspiroivan, eikä uuvuttavaa.

Artikkelin kirjoittamisessa on hyödynnetty Chat GPT -tekoälyä.

Mari Linna

Kirjoittaja toimii ohjauksen ja opetussuunnitelmatyön koordinaattorina.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *